vrijdag 20 september 2019

Hallo,

we vierden de verjaardag van Jasmina, Siebe, Falco en  Meike! Proficiat!
Ze werden bij het rollen van de verjaardagsdobbelsteen getrakteerd met een extra lange speeltijd, een spel en een filmpje.

We deden een doorschuifsysteem rond de zintuigen:
* de proefhoek:
Hoe kunnen we smaken herkennen?
Welke smaken bestaan er?
Allerlei eetwaren  werden geproefd en gelinkt aan bitter, zout, zuur en zoet.
We bespraken ook waar we dit het meeste konden smaken op onze tong.

* de ruikhoek: de neus is hier het belangrijkste orgaan.
Hoe werkt de neus?
Hebben we alleen onze neus nodig om te ruiken?
We deden allerlei proefjes rond ruiken.

* de voelhoek en de huid:
Hoe komt het dat we aan iets voelen en weten wat het is?
Waarvoor beschermt onze huid ons?
We voelden aan verschillende voorwerpen.

* de kijkhoek:
Hoe werken de pupillen?
Hoe werkt het oog?
Hoe komt het dat sommige mensen niet goed kunnen zien?
We voerden enkele proefjes hierover uit.

* de luisterhoek:
We leerden luisteren ;-)
Hoe werkt je oor?
Hoe komt het dat we kunnen horen?
Wat doen mensen die doof zijn?
Ook hier werden proefjes uitgevoerd.
Renske bracht een doosje met braille mee.
De gebarentaal zullen we de komende week nog eens oefenen.

Deze week gingen we niet zwemmen dus turnden we op deze dag.
We leerden correct slaan met de bal en tennisracket.
We oefenden ook op het gericht slaan met de bal en racket.
We speelden een partijtje baseball.

We kozen enkele diensten uit waar wij kunnen gaan helpen als superhelden dwz waar wij een handje kunnen gaan helpen om andere mensen extra te ondersteunen of te animeren.
Enkele voorstellen waren:
- kleren verzamelen voor arme mensen
- vuilnis oprapen
- klusjes gaan doen bij zorgbehoevende mensen
- in Rustenhove gaan helpen

We kregen bezoek van een mevrouw met benen van haar paard!!! Ja, echt waar!
Ze kwam reclame maken voor de toneelafdeling van Ledegem.
Meer informatie op het foldertje in de boekentas van de madeliefjes.

We kozen de kringen voor volgende week:
* op maandag: vertelkring
(we vertellen onze ervaringen over het voorbije weekend.
Iedereen krijg één of meerdere passende vragen)
* op dinsdag:filosofeerkring (we discussiëren samen over enkele diepe vragen, we durven gedachten en ideeën delen met de groep)
* op donderdag:gedichtenkring (de begeleiders vonden 4 leuke heldengedichten, met z'n tweetjes mogen deze voorbereid worden. We leren een gedicht op een boeiende manier naar voor brengen. Voordragen dus)
* op vrijdag: actualiteits- en weerkring
(2 leerlingen stellen het belangrijkste nieuws van deze week voor. 2 leerlingen vertellen over het weer van de voorbije weer. Beide kringen worden besproken adhv een vooraf gekregen stappenplan)

We knutselden ons heldenmasker!
Er waren zoveel soorten!
We dachten eerst na over ons ontwerp. Indien nodig tekenden we het patroon of ons logo eerst heel zachtjes met potlood.
Verder gebruikten we een schaar, stiften, kleurpotloden... Voor de ogen moesten we de prikmatten en de prikkers nemen.

Vrijdag was het strapdag!
We leerden het liedje meezingen op een correcte toon en dansten ook op de muziek.
We bespraken waarom strappen zo belangrijk is!
We kregen allemaal een strapbandje! De max!

De kogel is de door de kerk! We gaan helpen in Rustenhove!
We willen de bewoners een leuke namiddag bezorgen!
Binnenkort mailen we naar Rustenhove om te vragen wanneer we mogen op bezoek gaan.
We willen ook de natuur helpen en gaan opruimen in de omgeving van onze school.

groetjes van de madeliefjes
¨Prettig weekend!

Dinsdag gaan we zwemmen! Vergeet je zwemgerief niet!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.