zaterdag 25 januari 2020

Hallo,

op maandagnamiddag deden we ons proefjeslabo.

Adhv een doorschuifsysteem deden we proefjes in het thema van de 4 natuurelementen.
* water
* vuur
* lucht
* aarde

Het werd een leuke, proefrijke, ontdekkende, uitdagende, leerrijke, boeiende namiddag!
Ze deden dit supergraag! Het was vooral veel ontdekken, nadenken en uitvoeren.
De leerlingen werden in zes groepen verdeeld. Dan waren de groepen niet té groot. Zo kon iedereen  richtlijnen uitvoeren, voorlezen, meningen delen, materiaal zoeken... 

Enkele aanvullingen van de kinderen:
* De proefjes waren leuk. Ik vond het proefje met lava leuk. (Mira)
*  We hebben fruitsap in een glas laten stijgen. (Shannon)
* We ontdekten hoe het komt dat een boterham altijd op de confituurkant valt. (Norah)
* Alle proefjes waren de max. (Trees)
* We konden bellen blazen in een bord. (Flor)
* Het was heel interessant. (Renske)
* Bij sommige proefjes hebben we ons wel vuil gemaakt. (Meike)
* Ik was bang dat het boek ging opbranden. (Amy)
* We hebben een ballon laten ontploffen met vuur. (Floor)
* De experimenten waren verrassend. (Charlotte)
* Sommige proefjes waren supercool. (Lailyta)
* Ik vond alle proefjes superleuk. (Ola)
* Sommige proefjes waren grappig. (Jonah)

Het 3de leerjaar deed een meetopdracht. Leuk, hoor!

op dinsdagnamiddag hebben we de klassen weer gemixt (3de en 4de leerjaar door elkaar)

De eerste groep leerde verder over varen en de boten. Ook het Titanic verhaal kwam aan bod.
We gingen he-le-maal terug in de tijd. Jaja, helemaal tot in de oertijd en zagen hoe de boten zijn ontwikkeld tot de boten die we nu kennen.
Ook de ontdekkingsreizigers Magellaan, Colombus en Vasco Da Gama zijn we tegengekomen doorheen onze tijdreis. We zetten ze uiteraard ook op onze tijdsband!
We leerden en vertelden over de olierampen en de gevolgen voor de natuur.
Het nut van een dek hebben we ook besproken.
Wat is nu precies bakboord en stuurboord. Er volgden nog heel wat andere delen van het schip zoals: boeg, kraainest, achtersteven, kiel...
Om ons goed te oriënteren heeft een kapitein ook het oriëntatietalent nodig. Het kompas en het kaartlezen is hem dus niet vreemd. Dit hebben we snel nog even herhaald.
De tweede groep pakte het uurtje op een muzikale manier aan.
We kregen een heel grappig liedje te horen over de natuurlijke krachten die een beetje averechts doen...  De ballon gaat naar beneden en de baksteen gaat omhoog! :D


op donderdagnamiddag werd onze klasgroep opnieuw in 2 groepen gesplitst.
De ene groep werkte verder in de projectmap rond de monsterschepen. Wat een afmetingen! Het lijkt bijna niet mogelijk!
We zoomden in op de werking van een haven en de indeling van een schip.
We kregen ook de bundeltjes met alle proefjes die we maandag per natuurelement hebben uitgevoerd.
We vertelden ook over de kringloop van het water en de reis van een druppel. Het verschil tussen zoet en zout water, de delen van de rivier...
De andere groep deed verschillende drama- en geluidsopdrachten rond de 4 natuurelementen.

op vrijdagnamiddag sloten we de week sportief af.

Volgende week vrijdag hebben we gedichtenforum. Hiervoor zouden de kids kledij in een kleur aan moeten hebben. Welk kleur dit is staat in het agenda.

liefs van de madeliefjes! 
tot maandag!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.