zaterdag 24 oktober 2020

oktober - week 8

 Hallo hallo, welkom bij een nieuw blogbericht over de week van de madeliefjes! 🌼


* Maandag begonnen we onze week met de vertelkring, gevolgd door een hoekenwerk rekenen waar onze derdes en vierdes in groepjes mochten samenwerken en de getallen tot 1 000 (her)ontdekten. Daarop volgde onze taalles waarbij het zoeken naar het onderwerp en het werkwoord opnieuw herhaald werd. Oké, je denkt misschien: "ocharme, nog eens dat lesonderwerp" maar het is zo belangrijk dat de kinderen dit goed onder de knie hebben. Deze keer herhaalden we aan de hand van een quiz, wat werkte iedereen goed mee. Super!

In de namiddag gingen de kinderen in groepen zitten en kregen ze de opdracht om eens goed over zichzelf na te denken. Elk om de beurt namen ze een kaartje waarop een goede eigenschap geschreven stond. Ze beslisten eerst en vooral of het kaartje en de bijhorende eigenschap bij hen paste. Als dat zo was, dan mochten ze het bijhouden. Indien het niet bij hen hoorde, konden ze eens nadenken of het bij iemand van hun groep paste. Op die manier liepen de groepen de volledige stapel kaarten af en dachten ze tegelijkertijd ook na over zichzelf. Absoluut geen gemakkelijke opdracht, maar de kinderen maakten er het beste van! 💬💭


* Dinsdag was zwemdag! 💦🏊Voor de laatste keer voor de herfstvakantie oefenden de minder sterke zwemmers op hun beenbeweging ("kikker 🐸, vliegtuig ✈, potlood 📝") en de sterkere zwemmers op een combinatie van de arm- en beenbeweging. Wat doen ze dat toch graag, zeker het vrij zwemmen! 😉

De namiddag werd gevuld met een rekenles en verdere vertrouwensspelletjes om de groepssfeer tussen de kinderen te verbeteren en versterken.


* Woensdag vonden eerst de gebruikelijke lessen plaats, namelijk rekenen en godsdienst of zedenleer voordat de kinderen hun kennis van de Belgische provincies en provinciehoofdplaatsen konden testen aan de hand van een loopspel. Kaartjes met de benamingen van de provincies en hun hoofdplaatsen werden (niet erg grondig) verstopt in de klas en de zaal. Het was de bedoeling dat de kinderen elk om de beurt liepen en een kaartje in hun kleur zochten. Daarna moesten ze terugkeren en het kaartje op de juiste plaats op de landkaart van België hangen. Het deed hen duidelijk deugd om hun benen nog eens te strekken! Wat genoten ze ervan! 🏃



* Donderdagochtend startten we, na de kring, onze dag met een mysterie. Seena hoorde rare geluiden en al snel hoorden de anderen het ook, het leek wel op kokend water?! Verder lag op de bureau van Lore een brief met een mooie strik rond. Wat zou dat kunnen zijn? 👀

Mathilde Bezemsteel en professor Bubbelkont hadden onze hulp dringend nodig want de madeliefjes waren blijkbaar dé ideale kandidaten om nieuwe toverdranken te ontwikkelen. ✨ De meesten waren enthousiast en begonnen meteen aan de opdracht. Er zaten enkele gekke dingen in, zoals bijvoorbeeld 2 liter regenbooglicht 🌈, een paar emmers reuzensnot en zelfs een stukje tong van de juffen 👅. Brrr... Willen ze ons misschien iets duidelijk maken? Maar wat gebeurde als je er een slokje van nam? Dat mochten ze ook helemaal alleen verzinnen, zo was er een toverdrankje waarmee je jouw lievelingspaard wordt (Trees), een toverdrankje om de wereld helemaal opnieuw te laten beginnen (Norah), toverdranken die je veranderen in een eenhoorn (Oraia) of een blokvis (Keano) mee te worden en zoveel meer! 

's Middags begonnen de kinderen aan hun zelfportret dat ze tekenden met tekenpotlood. Dat was helemaal niet gemakkelijk en veel kinderen hadden nog wat moeite om te experimenteren met het materiaal. Maar tegen het einde ging dat al heel wat beter! De volgende keer werken we af met houtskool. Ik ben al benieuwd naar de resultaten, jullie ook? 


* Tijdens de kring  van de laatste dag van de week, vrijdag, mochten de leerlingen van het derde hun toneeltje van het versje "die gekke juffrouw Boggemog" voordragen. Wat deden ze dat goed, beter dan verwacht zelfs! Daarna volgden onze taal- en rekenlessen en vulden we de agenda in.

We eindigden onze werkweek met een klasgesprek over onze klas, over de werking, wat minder goed loopt en hoe we daar samen verandering in zouden kunnen brengen. De kinderen leerden (hopelijk) inzien dat iedereen prikkels anders ervaart en er anders op reageren. Dat de grens voor sommigen lager ligt dan voor anderen. Laten we hopen dat deze boodschap even blijft hangen en ze allemaal wat verdraagzamer zijn rond elkaar. 


Volgende week gaat onze laatste week voor de herfstvakantie in! De tijd vliegt voorbij! 🎃🍁🍂

Dinsdag is het turnen, vergeet het turngerief niet mee te geven.


Tot maandag!

📸

Foto's week 8


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.