vrijdag 17 september 2021

 Hallo, 

op maandagnamiddag deden we de wandeling doorheen Ledegem.
We volgden de gele en groene pijltjes.
Onderweg voerden we opdrachten uit.
We bespraken verkeersborden, de putjes voor de brandweer, het bordje hoe je de aansluiting kan vinden van het water of de elektriciteit, het oudste huis van Ledegem, het oude gemeentehuis, hoe we de straat over moeten steken, het kerkhof van de gesneuvelde soldaten van de eerste wereldoorlog....
('We passeerden langs mijn huis', zei Mathis, terwijl we bezig waren met het maken van de blog.)

We werkten rond de geluksvogels. Wat is gelukkig zijn?
Volgens het boek van Leo Bormans hebben gelukkige mensen een droom...dus 'Wat is jouw droom?'

Mijn droom:
Keano: Meerdere talen spreken
Iona: in een boerderij wonen.
Faith: Iemand van Youtube tegen komen.
Seena: Met tractors kan rijden
Alegandro: een echte goochelaar worden
Ciana: op een paard rijden
Sem: het Noorderlicht te zien
Leon: De grootste youtube ter wereld worden
Roy: een nieuw waterdier ontdekken
Aza: een kunstenaar worden en nooit oud worden
Munas: goed kunnen zingen
Oraia: een goede zwemster worden
Faith: megaveel volgers hebben op tiktok
Anaïs: advocaat worden
Enya: soldaat worden
Jente: piloot worden
Jayden: in een ruimteschip zitten
Kaya: heel veel konijnen hebben
Mathis: landbouwer worden
Noémie: een wedstrijd winnen met mijn paard

We sloten de dag af met een nononsensverhaal. De kids of begeleiders vertellen een verhaal en dan mogen we raden of het waar of niet waar is.

op dinsdagnamiddag maakten we een knutselwerkje in het thema van de geluksvogels waarbij we zelf vleugels hebben.
We herhaalden alfabetisch rangschikken met de kinderen.
Wat is verschil tussen fluorescerend en reflecterende spullen?
Welke dingen zie je het beste?
We voerden hierover opdrachten uit.
We keken naar een filmpje waar wij de autobestuurder waren.
Het filmpje was opgenomen in het donker. We telden de personen die we zagen.
Nadien bekeken de versie waarbij we elke persoon die rondliep bespraken. Amai, in het donker zie je niet goed de mensen.

Conclusie: De autobestuurders zien niet alles.  Het is dus heel belangrijk om reflecterende kledij te dragen in het donker.
We sloten de dag af met toneeltjes over de geluksvogels. Elke vogel werd gelinkt aan zijn karakter.

Op woensdag lazen we met de leesmama's (dankuwel, hiervoor) en oefenden we de leerstof in met spelletjes.

op donderdagnamiddag gingen we op zoek naar punten, rechten en lijnstukken.
We bekeken een powerpoint over herkenbaar zijn in het donker. We benoemden elke slide volgens fout of juist.
We deden een verkeersquiz over 'ik stap op het voetpad'. De kinderen kregen verschillende stellingen over stappen (voetgangers in het verkeer) met meerkeuzeantwoorden. Daarna werden de stellingen besproken.
We kregen ook zedenleer en godsdienst. 

Een complimentje aan onszelf:
- Oraia: Ik kan goed onder water zwemmen zonder duikbril.
- Enya: Ik kan de deeltafels goed.
- Aza: Ik heb vandaag heel veel gewerkt in taal.
- Faith: Ik ben blij omdat ik mijn tafels goed kon.
- Mathis: Ik ben blij omdat ik mijn best gedaan heb vandaag.
- Seena: Ik ben blij dat ik met Mathis gespeeld heb.
- Anaïs: Ik ben trots op mezelf omdat ik goed heb gerekend.
- Jayden: Ik ben supertrots omdat ik goed doorgewerkt heb.
- Ciana: Ik ben blij omdat ik supergoed meegewerkt heb.
- Sem: Ik ben gelukkig omdat ik een nieuw kamp heb.
- Jente: Ik ben blij dat ik een nieuw kamp heb.
- Iona: Ik ben blij omdat ik vandaag in mijn boek mocht werken.
- Flore: Ik ben blij dat ik niet negatief geweest ben over mezelf.
We sloten de dag af met een justdance-danske ;-).

De paraplu van meten stond natuurlijk deze week op het programma.
We werkten rond meten. Benieuwd? Check zeker bij de madeliefjes!

op vrijdag werkten we in het thema fluo. De taakjes werden afgewerkt met kleurrijke balpennen. In rekenen leerden we over omtrek en oppervlakte. We maakten op schaal een tekening op hokjespapier. Dit gaan we volgende week omzetten in een kunstwerk met post-its.
Na de middag volgende een zoektocht in het donker met verschillende opdrachten.
Het was de max! We willen dit nog eens doen!
De opdrachten waren:
- zoek een dier dat oplicht in het donker op tablet. Noteer het dier hieronder. Maak er een tekening van.
- Speel OXO met fluobalpennen.
- Los het kruiswoordraadsel op.
- Wat zit er in de doos? Noteer 5 dingen.
- Maak een zin met de gevonden woorden.
- Zoek 6 reflecterende dingen in deze ruimte.

Op vrijdag was er ook strapdag!
We bespraken waarom het goed is om te strappen.
We dansten en zongen het nieuwe straplied.
link naar het lied

Oproep:
we verzamelen gekleurde dopjes (liefst in fluo-kleuren)!

de foto's van deze week 

Veel groetjes van de madeliefjes!
Tot maandag!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.