zaterdag 5 februari 2022

 Hallo, 

Het beloofde filmpje van vorige week. De wens van Jayden en Alegandro ;-)

filmpje: Lekker samen buiten spelen!


We maakten kunstwerkjes met papier en potlood voor de afwezigen deze week. 

We deden omgekeerde dag! Kledij werd omgekeerd aangedaan, de stoelen werden omgedraaid, omgekeerd de trap op....

Het verjaardagsforum van januari stond op de planning.
De jarigen van deze maand werden gevierd! Bij de madeliefjes waren dit Leon en Keano.

Bij rekenen stonden volgende onderwerpen op het programma: breuken, tafels omzetten in rekenverhalen, cijferen aftrekken en keer...maar het hoogtepunt was 'the battle of the classes' van de tafels.

Bij taal/spelling werden de ei-en au-verhalen uitgebeeld in toneeltjes! De open en gesloten lettergrepen aanvullen zorgde soms voor wat verwarring. Gelukkig hielp het schema met de wachters onze hierbij. Oef!

Dinsdag was Rolande wegens nascholing er niet en hebben we met Elke gewerkt.
Wat stond er die dag op het programma:
* De dagelijkse kost maken, verbeteren en in een tabel aanduiden of het al dan niet goed is, lukte al goed. 

* Het vierde kreeg een testje van Janne en ondertussen deed het derde aan spelling. De regels nog eens herhalen van open en gesloten lettergrepen, ch of g, ei of ij en ou of au. Niet altijd even simpel, maar we deden enorm ons best.

* Na de speeltijd oefenden we de begrippen noemer en teller van een breuk en speelden we spelletjes om de breuken op zich goed te kunnen inschatten.

* Er was ook een leerlingenraad. Het verslag overliepen we in de klas maar sommige dingen moeten eerst nog overlopen worden met de begeleiders. 

* In de namiddag zijn we aan de opkuis van de speelplaats begonnen. Heel het lager ging aan de slag.
Oei, we gaan dit nog een paar keer mogen doen vrees ik 🙈

* Een tijd geleden hebben we een katoenen zakdoek begraven. We gingen die terug zoeken. Wat zagen we? De zakdoek was al wat ontrafeld. De natuur breekt stoffen af. We zagen ook in dat dit niet zo vlug gaat...

De voorbije week in ons project:
- Wat zijn grondstoffen?
- Wat zijn voor- en nadelen van deze grondstoffen?
- Wat maken we met deze grondstoffen?
- Van welke grondstof is een legoblokje gemaakt?
Er volgde een opzoekoefening. De kids kregen verschillende voorwerpen vb een legoblokje.
Het materiaal en de gebruikte grondstof werd besproken. Het voorwerp werd telkens beoordeeld volgens de criteria zacht, sterk, broos, water absorberend, composteerbaar en recycleerbaar.
- We keken naar een filmpje hoe ze van zand glas kunnen maken. Amai, dat zouden we echt graag eens is zien! 

De geluksvogels kwamen ook aan bod.
We bespraken welke kenmerken er bij welke vogel horen. We hielden een zelfevaluatie.

We sloten de week sportief af met een estafette in de sportzaal!

 
groetjes van de madeliefjes
Prettig weekend!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.