vrijdag 18 september 2020

september 2020 - week 3

 Dag iedereen! 🌼


Wat fijn dat je even de tijd neemt om te passeren en te lezen wat de madeliefjes deze week uitspookten.

* Wat was het maandag warm, gelukkig bleef onze klas relatief koel en konden we rustig werken. We begonnen met een hoekenwerk om de leerstof van de voorbije week te herhalen, ingericht aan de hand van materialen van onze nieuwe methode ijsbergrekenen. De focus ligt dan op de kinderen de oefeningen zelf laten doen en hopelijk de rekenmethodes inoefenen. 🏔De foto's van deze week bewijzen dat de kids hun best deden om deze nieuwe manier van werken uit te proberen!

Daarnaast zochten de kinderen van het derde naar de dader van de volgende kattenkwaadstreek: wie heeft de bordenveger van juf Aagje genomen? Ze verzonnen zelf een reden waarom ze hun verdachte kozen en probeerden de rest van de groep te overtuigen aan de hand van goede argumenten. Wat waren we wel moeilijk om aan hun kant te krijgen, pfieuw... 


* Dinsdag maakten de kinderen kennis met de vijf Vlaamse provincies van ons landje België. Zo leerden ze dat wij in de enigste provincie aan de (Noord)zee leven, namelijk West-Vlaanderen. Ah ja, want we moeten niet heel lang rijden om naar Plopsaland te gaan! Natuurlijk! 😉Vooral de provincie Vlaams-Brabant en de hoofdplaatsen Hasselt en Leuven waren moeilijk te onthouden, al vond Zoé voor haarzelf een handig geheugensteuntje: Vlaams-Brabant -> braadworst. Zolang ze het maar onthouden, denken we dan. 😁

Later op de middag speelden de kinderen voor ons project een spel dat bekend is bij de inwoners van een bepaald land, namelijk Chili, Sri Lanka, Japan en Zuid-Korea. Spelletjes zijn namelijk niet in elk land van onze wereld hetzelfde.  De zon scheen fel op ons neer en zorgde ervoor dat de kinderen goed uitgeput raakten op het einde van de schooldag. 🌞🏅


* Woensdag waren de kinderen heel enthousiast om met het schrijfbordje oefeningen te maken. Goed om te weten dat ze toch nog blij kunnen worden van rekenoefeningen maken!


* Donderdag oefenden de kinderen opnieuw aan de hand van nieuwe spelletjes (ijsberg) de leerstof in waar ze tot nu toe voornamelijk moeilijkheden mee ondervonden. Verder maakten de kinderen van het derde leerjaar kennis met Geike en het ei-verhaal. 🥚Hier gaan we volgende week zeker nog op verder. 

Norah en Trees wilden zo graag een Franse les en aangezien Elke afwezig was, staken ze zelf maar eentje ineen voor ons derde over het alfabet. Ze moesten achteraf wel toegeven dat het lastig was om de klas stil te krijgen en te doen luisteren. Ze proefden even van de lastige job van een leerkracht. 📣📖Gelukkig viel de Franse versie van de pinguïndans wel in de smaak bij de kids. Zie hieronder voor het liedje!

Ook gingen we met het mooie weer naar buiten en schreven we daar in onze schrijfmap, al durfde de wind al eens roet in het eten te gooien en ons te storen. 🌬✍


* We startten onze laatste dag met een kringgesprek over geluk. Blijkbaar worden de kids vooral gelukkig van een knuffel van mama/papa en hun knuffelbeer. Jullie horen het ouders en weten wat jullie iedere avond te doen staat! 🤗🧸Daarna vormden de kinderen zes groepen en werd hun kennis over hoeken, punten, lijnen en meer getest aan de hand van een leuke quiz. Niet gewoon met een saaie Powerpoint maar kahoot! Zoek het maar gerust op, dat is echt een leuke en interactieve werkvorm om te oefenen! 

Daarnaast maakten de kinderen hun eerste dictee en werden de huistaken voor de volgende week meegegeven.


Goed nieuws, het is verlengd weekend! Maandag 21 september is er geen school.

We zien jullie terug op dinsdag en we gaan dan zwemmen! Joepie! 💦🏊


Geniet ervan, dat zullen wij ook doen. Tot dan! 👋


📸

Foto's week 3

De pinguïndans - en français!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.