vrijdag 11 september 2020

september 2020 - week 2

 Lieve (ouder(s) van de) madeliefjes,


Onze tweede week op school was goed gevuld met allerhande lessen en activiteiten. Hieronder vinden jullie een kort overzicht en misschien het belangrijkste, de link met de foto's staat op het einde. 😉


* Iedere maandag starten we met een kring waarin de kinderen over hun weekend mogen vertellen. Dat was deze keer niet anders. Zo hoorden we dat Sky naar Bellewaerde ging om haar verjaardag te vieren. Bellewaerde blijkt een populaire vrije tijdsbestemming te zijn voor onze madeliefjes, bij de kring van vorige week hoorden we namelijk dat een heleboel kinderen er tijdens de zomervakantie hun dag doorbrachten. Seena zou zelfs graag de directeur van Bellewaerde worden! Altijd gratis op de attracties kunnen, er waren er nog enthousiast! :-)

Ook kwamen de mensen van de muziek- en woordacademie STAP Ledegem langs om onze kids helemaal warm te maken voor hun werking. De kinderen zaten de hele dag nog met de deuntjes van "Savage Love", in de versie van een dwarsfluit, in hun hoofd. Super fijn!

Na de reken- en taalles van de voormiddag begonnen we ook aan de eerste les van ons nieuw project: "Wat is spelen?". Dit deden we aan de hand van een stellingenspel. We gingen naar buiten en lieten de kinderen een keuze maken: ben ik akkoord of niet akkoord met de stellingen met spelen als onderwerp? We gingen in gesprek en ontdekten dat we tijdens het spelen ook andere dingen leren zoals delen, verdraagzaamheid, samenwerken en vrienden maken.


* Dinsdag gingen we zwemmen, woehoew! 🏊 De kinderen zagen er echt naar uit, de eerste vragen naar het zwemmen begonnen namelijk al een week geleden! 😅

Na ons zwempartijtje werkten we op school terug in ons spellingboek. Het derde leerjaar leerde woorden schrijven met andere klanken die gevolgd worden door een doffe e en het vierde leerjaar herhaalde de verdubbelingsregel. Ook ons project kreeg verder vorm.


* Woensdagen zijn altijd heel korte dagen. Het vloog voorbij. De kinderen van het vierde maakten een eigen lidkaart. Ze staken er heel veel werk in en de resultaten mogen er zeker zijn!

In de namiddag hadden de begeleiders een spannende bespreking voor ons project. Het blijft nog even een verrassing voor de kids, we verklappen niets. Wel kunnen we zeggen dat het heel leuk zal worden! 👀


* Op donderdag vertelden de kinderen aan de hand van gekleurde glow sticks over wat ze zouden serveren in hun eigen restaurant, welk land ze graag zouden bezoeken als ze overal naartoe zouden kunnen en wat ze zouden veranderen in onze wereld. Jemieka zou ons redden van het Coronavirus (joepie!) en in het restaurant van Norah kunnen we terecht om een volledig viergangenmenu à la carte te eten. Enkele kids zien een job als (chef)kok trouwens helemaal zitten. Wie weet hebben we binnen enkele jaren een madeliefjesrestaurant. Hopelijk krijgen we dan korting! 🍳🍴

Ook speelden we het leesspel in het bos dat we vorige week amper begonnen waren! De kinderen waren heel blij en deden hun uiterste best. Foto's konden jammer genoeg niet getrokken worden, we waren te druk bezig met plezier maken! 😉

De kinderen van het derde leerjaar oefenden door het gooien van de dolsteen op het schrijven van enkele moeilijke, andere klanken zoals ui, ieuw, eeuw, uu en eu terwijl het vierde zwoegte op  de verdubbelings- en verenkelingsregels.


* De laatste dag van de schoolweek, vrijdag, begon met een lesje rekenen over de liter. De kinderen ontdekten in groepjes dat de vorm van een voorwerp verraderlijk kan zijn en dat er o.a. evenveel water kan in een breed, kort als in een smal, lang voorwerp. De mond van enkele kinderen viel open, "mo huh?!" hoorden we heel duidelijk weerklinken. Fijn dat we ze toch nog kunnen verbazen, hè! 😊 Bij zo'n les durfen er al eens 'ongelukjes' met het water gebeuren. Elke toonde meteen dat een handdoek veel van dat gemorste water kan opnemen maar jammer genoeg niet alles... (zie de foto's).

In de namiddag hoorden we van Norah dat er opnieuw een lynx gespot is in de Ardennen. Cool! Onze weervrouwen van dienst waren Mira en Meagan en zij gaven ons het weerbericht van de voorbije week.

Verder speelden we een spel om kennis te maken met enkele voorbeelden van bestaande kinderrechten. De kids werkten in groepjes en moesten woorden aan de juiste foto linken. Natuurlijk was er een extra valkuil, de letters van de woorden waren namelijk door elkaar gegooid... 🏃


* Tijdens de Franse lessen van het vierde leerjaar oefenden de kinderen de woordenschat van Contact 1 al spelend in. Zo gebruikten ze bijvoorbeeld plasticine en stempels om de woorden te schrijven. 

C'était très chouette!


Volgende week wordt het opnieuw heel erg warm. Wat een rare wereld! 🌞

Dinsdag is het turnen. Indien het turngerief nog niet op school ligt, vergeet het niet mee te geven.

❗Het aanbod geldt nog steeds: als er mensen zijn die oud speelgoed hebben, ons kunnen helpen bij ons project... laat maar iets weten. 


We zien jullie maandag! Geniet van het zonnige weekend! We hoorden al dat enkele kids heel leuke plannen hebben! 😎


📸

De link naar de foto's van onze tweede week samen: Foto's week 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.