maandag 6 juni 2022

Medeliefjes week 30 mei tot 3 juni

 Hallo, 

Deze week stonden de spreekbeurten op de planning.
De kids kregen hiervoor een stappenplan.
Deze spreekbeurt ging over beroemd zijn!
Ik zou graag zo beroemd worden als...of ik wil beroemd worden als...
* Leon: Spiderman
* Faith: danseres
* Meagan: turnster
* Jente: skater
* Oraia: zwemster
* Munas: kunstenaar: tekenen en schilderen
* Mathis: voetballer
* Alegandro: wielrenner
* Seena: voetballer
* Enya: zangeres
* Keano: zwemmer
* Roy: dartser
* Iona: danseres
* Flore: de beroemde Flore
* Sem: muzikant
* Anaïs: danseres
* Kaya: dierenarts
* Jayden: wielrenner
* Khamza: voetballer
* Amely: zwemster
* Anaïs: danseres

We tekenden een landschap en bespraken wat je kon zien in een landschap.

We vierden de verjaardag van Sem! Hieperdepiep hoera!!!

Hier en daar werd er een toets afgenomen.

We leerden conflicten oplossen met een stappenplan.
Waar? Met wie? Wat? Wat heb ik gedaan? Hoe voel ik me? Wat wil ik dat de ander doet? Wat kan ik doen? Voor de leerlingen gaf dit een andere kijk op conflicten en het is een handig werktuig om ruzies of conflicten op te lossen.
Ook bespraken we hoe we conflicten kunnen voorkomen.

We herhaalden nog eens wat je moet doen in noodsituaties (school, thuis....) en wat te doen bij een evacuatieoefening op school.

We zochten bedreigde diersoorten op en bespraken waarom ze 'bedreigd' zijn!

Ook de verkeersborden werden herhaald. Hier volgde ook een knip- en plakoefening bij.
We beeldden uit hoe je je (niet) moet gedragen in het verkeer, wat andere weggebruikers verstaan, waar we rekening moeten mee houden als we ons verplaatsen in het verkeer.
De toenemende auto's in het verkeer zorgden voor voor-en tegenstanders.

We deden een kletspotkring. De vraag was: Welke gave zou je willen hebben? 

Mathis: Ik wil de lazer krachten van superman
Oraia: Ik zou willen mensen kunnen genezen met mijn handen .
Enya: Ik zou dingen willen laten zweven.
Faith: Ik zou alles willen kunnen.
Anaïs: Ik wil door een deur kunnen lopen en zo alle kleren van de hele wereld aandoen.
Leon: Ik wil Naruto zijn krachten (heel veel macht)
Khamza: Ik wil de spiderwebs zoals spiderman
Alegandro: Ik wil kunnen toveren.
Iona: Ik zou de andere zijn gedachten willen lezen.
Flore: Ik zou mij graag in alles kunnen veranderen.
Aza: Als ik in mijn vingers knip, dat alles opgeruimd is.
Muna: Ik wil niks van gave.
Noa: Ik wil in een hond kunnen veranderen.
Kaya: Ik wil in een paard kunnen veranderen
Jayden: Ik zou graag supersterk zijn zoals de Hulk.
Keano: Ik zou graag op muren en daken willen kunnen klimmen.
Sem: Ik zou graag alles willen laten uitkomen wat ik wens.
Jente: Ik zou onzichtbaar willen kunnen worden.
Amely: Ik zou heel graag goed kunnen zwemmen
Thalia: Ik zou mezelf willen kunnen veranderen zodat ik groot en klein kan worden.
Roy: Ik zou graag willen kunnen vliegen.
Seena: Ik zou graag willen kunnen freerunnen

We doken in de geschiedenis van de videorecorder.
We begonnen bij het heden en gingen terug tot eerste motion picture.

Een beetje 'korte' geschiedenis....

De eerste motion picture (1878) Door de foto’s kort na elkaar voorbij te laten draaien ontstond de eerste film. Heel bekend is het galopperend paard.

De eerste filmcamera’s (1888-1891) Dit werd eerst met foto’s gemaakt en daarna met een doorlopende filmrol.

De uitvinding van VCR (20e eeuw) De eerste videocamera werd begin 1900 uitgevonden. Deze videocamera’s konden film vastleggen op de analoge formats..

De digitale videocamera doet in 1981 zijn intrede. Maar het is pas in 1991 dat de eerste digitale camera (zoals wij die kennen) er is.

We ontdekten video's, verschillende camera's, dvd's...
Dit wekte de kids hun interesse op want de dag erna werden er camera's, video's, rollen films...meegebracht. Volgende week plaatsen we deze chronologisch op de tijdsband. (want jammergenoeg was er te weinig tijd...)

De geziene leerstof werd herhaald met spelletjes, op computer of in werkbundeltjes...
Bij rekenen verdiepten we ons extra in de lengtematen. We deden een meetcircuit, ontdekten de tabel, voerden opdrachtjes uit, stelden onszelf in vraag....

De laatste dag van de week turnden we in de namiddag met kaarten. In die warmte is dat echt wel lastig hoor. Maar hoe dan ook we deden ons uiterste best.  

Enkele kinderen brachten nog geen keukenhanddoek en zak mee!
Breng je dit zeker woensdag mee?

Belangrijk!
MAANDAG en DINSDAG is er geen school.
We zien elkaar terug op woensdag!
Geniet van de extra dagen vakantie!

de foto's van de voorbije week 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.