vrijdag 29 januari 2021

Hallo, hallo, hier ben ik terug (Rolande en Elke),

het werd een blij weerzien met de kids uit de klas.

Op maandag hielden we een verjaardagsforum.
De jarigen van onze groep waren Zoé en Keano! Proficiat, madeliefjes!

foto's van het verjaardagsforum 

Er stond Franse les op de planning voor het 4de leerjaar.  

De madeliefjes herhaalden de leerstof over de leestekens en moesten het juiste leesteken in de lucht steken.

We herhaalden de geziene leerstof van het project en werkten onze bundel af.

We sloten de eerste dag van de week af met kunst op muziek. Terwijl de muziek speelde stapten de kinderen rond hun blad. Stopte de muziek? Dan werd er een lijn getekend! Op het einde van de rit zochten de kids dingen (voorwerpen, gezichten..) in hun tekening.

We voerden zelf een freese opdracht uit. De begeleider had de afstandsbediening en adhv een locatie, snelheid, gevoel...werden de verschillende opdrachten uitgebeeld. 

Op dinsdag:
Het 4de leerjaar had Franse les met Elke.

Het 4de leerjaar deed een oefening op breuken buiten op de speelplaats. Het doel was om de breuken/kaartjes op de juiste plaats op hun zelfgetekend lijnstuk te tekenen.
Nadien maakten ze allerlei fiches over deze leerstof.
Het 3de leerjaar voerde een begrijpend lezen test uit bij Els.

Er werd verder gewerkt aan de reken- en taalleerstof.

In de namiddag werkten we rond Gaudi!
We 'wandelden' door het park van Guëll en ontdekten Gaudi zijn kunstwerken. Deze werden besproken.
We ontdekten dat het park in Spanje lag en leerden enkele Spaanse zinnetjes.

Ook maakten we kennis met nog meer kunstenaars met elk hun eigen specifieke kunstwerken.
We kregen van de begeleider een kunstboek. We kozen 1 schilderij uit. Van deze prent werd er een foto genomen. Het schilderij werd uitgebeeld door ons groepje. Nadien werd er geraden welke schilderijen  er werden uitgebeeld. 

Op woensdag maakten we kennis met de tafel van 6. We probeerden de keeroefeningen op zoveel mogelijk manieren te leggen en te verwoorden.
We werkten ook verder in onze spellings-en taalbundel.
Het 4de leerjaar had ook Franse les bij Elke.
Op deze dag is er ook zedenleer en godsdienst.

Op donderdag en vrijdag:
Het 3de leerjaar had deze dag Franse les.

Het 3de en 4de leerjaar herhaalden de leerstof over evenwijdige en loodrechte lijnen.

We leerden over de inhoudsmaten. We ontdekten de sprongen tussen l - dl - cl - ml.

Er werd verder gewerkt aan de reken- en taalleerstof.

We vulden onze agenda in, bespraken het planningsdocument, overliepen hoe we onze woordenschatwolk konden instuderen...


Het planningsdocument?
In het 5de en 6de leerjaar plannen de kinderen zelf hun huistaken in.
Ook het 3de en 4de leerjaar gaat hiermee aan de slag.
Stap 1: samen met mama, papa, broer inkleuren op een weekschema wanneer je niet kan studeren. (vb door buitenschoolse activiteiten ofzo...)
Gelieve dit tegen maandag af te werken en terug mee te geven met uw zoon of dochter.
Stap 2: de begeleiders maken per kind een individueel planningsdocument
Stap 3: we bespreken dit met uw zoon/dochter en de madeliefjes leren er mee werken! Spannend toch?

Enkele voorstellen voor een nieuw project: 

Van waar komen de sterren? Hoe zijn de sterren ontstaan? Hoe wordt een virus gemaakt? Hoe kunnen we arme mensen helpen? Waar komen dieren vandaan? Hoe maken we ijs? Hoe worden de mensen geboren? Wat het verschil tussen rijk en arm? Hoe is de wereld ontstaan?  Hoe maken ze chocolade? Hoe krijg je beeld in je televisie? Hoe komt het dat sommige mensen heel veel talent hebben voor iets? Hoe diep is de zee? Hoe werken de computers?

We kozen voor:
Waar komen de sterren vandaan?
Hoe zijn de sterren ontstaan? met als eindproduct: Hoe kan je een ster worden?

Wie helpt ons om sterren te verdienen?

Er waren meetopdrachteb voor het 3de en 4 de leerjaar over de l, dl en cl.
We probeerden het droog te houden ;-)!

De actualiteit werd besproken door Eduard en Iona!

De laatste dag van de week sloten we sportief af en voerden allerlei springopdrachten uit in de sportzaal.

Hieronder kunnen jullie de link vinden van de schoolkrant van Norah!
Jullie kunnen hierin lezen wat er de voorbije dagen/maanden gebeurde op onze school.

de schoolkrant van Norah

Er werd ook leerlingenraad gehouden. Het verslag werd voorgelezen door Norah en Amy.

Mathis, Faith en Eleonora maakten een mooie powerpointvoorstelling over kunstwerken.

Het was gedichtendag. We maakten ons eigen gedicht!

Dag lieve kleine bloem,
verdien jij geen zoen?

Je groeit uit van een knop tot een bloem,
weet jij in welk seizoen?

We zijn blij
met een madeliefje erbij.

De madeliefjes zijn lief…
Alé hup en neem je gerief!

In een mooie bloemvallei
staan we samen heel erg blij!

Een mooie bloem
voor iedere kapoen.

Met een mooie roos zoals jij.
dan zijn we er allemaal bij.
Alé gauw… gaan we niet naar de wei?

Je kan zijn wie je bent,
een meisje of een echte vent.

Nu gaan we weg…
Als je niet vlug bent dan heb je pech!

een overzichtje van de foto's van deze week 

veel groetjes van de madeliefjes en tot maandag!!!
vergeet jullie planningsdocument niet aan te vullen!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.