zondag 20 maart 2022

 Hallo, 

In de kring op maandag had Noémie heugelijk nieuws te vertellen! Er waren twee lammetjes geboren bij opa. Ze maakte een mooie powerpoint en stelde die heel trots voor. Goed zo!
Faith had een liedje ingeoefend op haar piano en speelde dit voor de hele klas. Super! (Er staat een filmpje bij de foto's ;-)

Wat stond er deze week nog op de planning?

We werkten onze toetsen voor rekenen en taal af.
Zoals als week werd de leerstof nog eens extra ingeoefend met dagelijkse kost. De taakjes (rekenen en taal) worden individueel aangevuld, verbeterd en ingevoegd in een rooster op computer. Moeilijke oefeningen worden opnieuw geoefend met de leerkracht.

Bij rekenen werkten we rond bouwsels, tafels, gelijknamige en echte breuken optellen en cijferen.
Bij taal kwamen de werkwoorden, open en gesloten lettergrepen toepassen, correct zinnen vormen, alfabetisch rangschikken, samenstellingen, bijvoeglijke naamwoorden, woorden op -t of -d, luisteroefening en begrijpend lezen aan bod.

We werkten verder aan ons project 'Hoeveel soorten gezinnen bestaan er?'
We bespraken enkele gekende families: het traditionele gezin, het groot gezin, het nieuw samengesteld gezin, het co-ouderschap, het eenoudergezin, de living apart together gezin, kinderen en kleinkinderen inwonend bij de grootouders, de single, het  holibi-gezin, de woongroep, het pleeggezin, de woongroep...
De kinderen stelden hun gekregen gezin voor adhv verschillende vragen:
- Wat zijn de toffe /niet leuke kanten aan dit gezin?
- Wat zou jij ervan vinden als dit gezin naast jou woonde?
- Wat zou jij vinden als je vriend(in) in dit gezin woonde?
De kids uit onze klas die in dit gezin woonden mochten aanvullen.
De bespreking van deze vragen werd gehouden in het bos.

Nadien ontdekten we dat er nog meer soorten waren.
De kids vertelden hun eigen verhaal. Dit werd een emotioneel gesprek.
Nu zien we ook in dat niet iedereen dezelfde achtergrond heeft en de ene het soms moeilijker heeft dan de andere. We beloofden om voor elkaar te zorgen.
De vraag kwam 'Wat is normaal?' We bekeken de verschillende soorten gezinnen in onze klas. Conclusie? We zijn allemaal normaal met ons eigen verhaal.

We hielden een filosofeergesprek.
- Zou jij je ouders willen inruilen?
- Hebben kinderen ouders nodig?
- Kan een kind zichzelf opvoeden?
- Wat zijn goede/ slechte ouders?
- Wat zijn beste ouders?
- Waarom krijgen mensen kinderen?
- Wie is je vertrouwenspersoon?

We planden de komende projectnamiddagen en beslisten om korte themanamiddagen te doen met af en toe een droom er tussen.

We deden een talentenkring.
We versierden de hele week taartendozen voor het lekkere ontbijt van zaterdag.

We werkten in de schooltuin en maakten deze lenteklaar.
Bedankt aan alle opa's en oma's die kwamen helpen! Bedankt!

Een dansje tussendoor moest ook kunnen.
We maakten kennis met een liedje over ouders 'ouders gevraagd' van Kinderen voor kinderen.

Op vrijdagnamiddag gingen we turnen. We leerden hoogspringen! Deze activiteit werd op heel veel enthousiasme onthaald. (Kijk zeker naar de leuke springfoto's op onderstaande link.)

Maandag is het Bloeidag!
Op deze dagen vieren we de verjaardag van onze school. Iedereen mag kleurrijk naar school komen. Het wordt een dag vol leuke activiteiten. Na de middag is er een vrij podium met de hele school.
Wie wou kon hieraan deelnemen. Spannend!

Nog een fijne zondag!
Tot maandag! Tot Bloei!

De foto's van de voorbije week 

 

 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.